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Anello G.
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Religious institutions are players of transnational dynamics and influence the transformations of law, at a global level. Moreover, some worldwide religions gave rise to legal systems (Canon Law, Jewish Law, Islamic Law, Hindu Law, etc.) that interacted (and continue to interact) with the secular law of the states. Taking into account [...]
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Heritier P.
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L’articolo propone di pensare diversamente la robotica sociale nel suo rapporto con il diritto a partire dalla teoria delle emozioni di Dumouchel e dalla sua analisi delle interazioni umane. La originaria dimensione sociale e costruttivista delle emozioni viene legata alle neuroscienze affettive e alla teoria dei neuroni specchio, per approdare alla [...]
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Siniscalchi G.
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Nel corso del Novecento lo stato di diritto è stata la forma che ha maggiormente assicurato la partecipazione dei destinatari alla costruzione del discorso giuridico ed il rispetto di una ampia gamma di principi e valori costituzionalmente garantiti. In questo senso la teoria del diritto ha identificato il cittadino destinatario con [...]
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Philippopoulos-Mihalopoulos A.
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Questo breve testo costituisce un tentativo di cimentarsi con le implicazioni etiche del coronavirus o COVID-19. L’approccio adottato è d’ispirazione spinoziana, nel senso che a fare da fulcro alle considerazioni etiche si ritrova il corpo e le sue connessioni ad altri corpi. L’assunto centrale è che tutti i corpi sono connessi [...]
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Anello G.
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Overpopulation is one of the most serious issues impacting both the present day and the future. It is closely connected to ecological perspectives on human life on Earth. However, the “reproductive mission” of humankind has constituted a biological and moral imperative in all cultures and especially in the Abrahamic monotheisms and [...]
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Gutiérrez Quevedo M.
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This article investigates the intercultural relationship between Western society and indigenous society. This is the result of two workshops with members of indigenous peoples in Bogota and with Arhuaco indigenous people of the Sierra Nevada de Santa Marta, in the villages of Nabusímake and Simanorua. This article argues that despite the [...]
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Ricca M.
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Machiavelli is considered the historical champion of political efficiency. His thought is traditionally depicted as a pendulum balancing ethical standards and pragmatic exigencies, but which ends up unevenly oscillating towards the second pole. A good deal of cynicism is assumed as the price for the foundation of an objectified political knowledge, [...]
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Ricca M.
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The theme of belonging is certainly deep-rooted in tattooing practices of the Ancient World. I would like to explore a complementary theme: tattooing as an attempt to include world features on/in the skin and body so as to attune an individual life to the cosmos. Even today, the inscription of signs [...]
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Ferlito S.
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La sharing economy ama presentarsi come una nuova forma di economia, radicalmente diversa dalla tradizionale economia di mercato e profondamente votata ai beni comuni, al risparmio energetico e alla solidarietà sociale. La parola “condivisione” rimanda esattamente a questi valori. Nondimeno, a dispetto della sua auto-rappresntazione – intensamente radicata nelle stesse parole [...]
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Anello G.
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La dottrina giuridica musulmana conosce molte strade per garantire il rispetto della tradizione sharaitica e le esigenze di rinnovamento della società moderna. La codificazione marocchina del 2004 (mudawwanah: letteralmente «codice») rappresenta una tappa significativa lungo il cammino verso l’integrazione tra diritti umani e diritti civili. Uno degli intenti dichiarati della legislazione [...]
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Ricca M.
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In this essay I address the meaning and functions of charity in contemporary secularized democracies against the background of its plural roots in the three monotheistic religions, namely Judaism, Christianity and Islam. The legacy of these different traditions seems to be ambivalent in itself, even more so when it is placed [...]
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Anello G.
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L’intrapresa coloniale italiana è stata caratterizzata, rispetto a quella di altre potenze europee, da una relativa transitorietà e da una tendenziale a-sistematicità giuridica. Tali connotazioni hanno fatto sì che molti operatori giuridici che si trovarono nelle colonie abbiano progressivamente elaborato concezioni piuttosto originali del rapporto tra autorità giuridica e soggettività coloniale. [...]
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Guerrieri A.
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Questo studio indaga i rapporti tra la cultura religiosa dominante (e dunque anche il potere politico che, al contempo e in varia misura, la appoggia e ne viene condizionato) e la pratica della stregoneria e della magia bianca e nera in ambito europeo, nel passato (si prende come esempio l’Inquisizione spagnola) [...]
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Pomarici U.
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First, this essay deals with the concept of human dignity in the twentieth century, the age of totalitarianism. Second, it reflects on human dignity in the technoscientific age, asking what is happening to human nature. Third, it examines the relation between human dignity and the constitutional state. And, finally, it discusses [...]
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Anello G.
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Europe today is supposed to be a multicultural society in which diversities can coexist within a multicultural public sphere. But the realization of this objective requires new forms of legal equality and traditions of justice which are the main keys of understanding the demands of recognition that rise from the various [...]
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